Alhamdulillah ya Allah... (part 2)


Lebih kurang pukul 2.30 petang, kami pon bergerak pulang dari rumah Mak Yam.. Waktu ni, ayah decide nak lalu Rompin. Kami ikut saja.. Keadaan pada masa itu, agak susah untuk drive.. Hari hujan.. Lalu lintas agak lengang jugak la masa lalu Rompin.. Ibu dan ayah tercari-cari kat luar. Rupa-rupannya cari udang galah..  Nampaknya kali ni bukan rezeki kami. Udang takde jual dalam perjalanan di Rompin tu.. Simpang tiga di hadapan. Ayah memusingkan stereng ke sebelah kiri untuk meneruskan perjalanan dan berhenti di bahu jalan untuk ke kedai.. Ada signboard 'Udang Galah di sini'. ibu dengan ayah turun tengok-tengok.. Tapi sayang udang dah habis. So, kami meneruskan perjalanan.. Hujan semakin lebat.. 

Lebih kurang sepuluh kilometer dari simpang Leban Condong, Pahang, ada satu selekoh yang agak bahaya. Kami tak terpikir langsung akan berlaku perkara yang tidak diingini. Jalan kelihatan menakung air agak dalam. Persona dinaiki kami lalu jalan tu.. Selepas lalu di satu selekoh yang agak bahaya, ayah cuba memusingkan kereta ke sebelah kanan.. Ayah menggelabah.. Aku yang duduk di sebelah ayah membantu memaut stereng ke sebelah kanan.. Telah ditakdirkan, stereng tu tidak bergerak walau sedikit pon. Kami berlima di dalam kereta. Ayah. ibu, aku, ira, dan izzati hanya bertawakal dengan apa yang akan terjadi selepas ini.. Persona yang kami naiki masih lagi berada dalam kelajuan.

dari atas memang tak nampak kereta ni..
persona kami jatuh ke dalam gaung
Kereta menggelongsor laju ke arah gaung di sebelah kiri jalan dan menghentam sebatang tiang eletrik sebelom jatuh ke bawah. Hanya Allah tahu macam mana perasaan ketika berada di situasi itu.. Tiang eletrik patah kelihatan dari bawah.. Alhamdulillah, tidak ada sikit calar pon pada family aku. Allah selamatkan keluarga saya. Seorang demi seorang family saya keluar dari kereta.. Aku bantu buka pintu belakang kereta yang dah terhalang dengan tali tiang eletrik untuk bagi ibu, ira dan izzati keluar dari kereta. Alhamdulillah family saya selamat.. Semua panjat ke atas jalan.. Kami kehujanan. Sebuah kereta Rusa berhenti.. Pak Su turun tanya keadaan kami diikuti beberapa buah kereta lain.

Paksu bantu kami minta bantuan dari kereta tunda. Semasa tunggu kereta tunda untuk menarik kereta ke atas jalan, ramai bertanyakan keadaan kami. Selain itu, ada yang menceritakan tentang tempat kami kemalangan itu. sebanyak kami yang keempat mengalami kemalangan di tempat yang sama dengan mangsa sebelum ni.. Semua mengalami situasi yang sama seperti stereng lock dan tidak dapat memusingkan stereng.
Pelikkan? 4 cerita yang sama di jalan yang sama.. Takpalah nak wat macam mana..Benda da jadi.. Kami redha.. Mungkin ada hikmah dengan apa yang berlaku terhadap kami.. Ampunkan kami Ya Allah.. Alhamdulillah ya Allah.. terima kasih Ya Allah kerana selamatkan kami dan memberi kami peluang untuk bernafas lagi..

.::ASSLAMUALAIKUM::.
.::eRy::.

Photobucket

0 kritikan membina:

sweet memory Daisypath Anniversary tickers